Головна » Матеріали » Сторінка методиста

Майстер-клас "Усна народна творчість та мовленнєвий розвиток дітей"

«Усна народна та розвиток мовлення дітей дошкільного віку»

 

Мета: підвищити рівеньобізнаності педагогів щодо використання усної народної творчості в роботі з дітьми дошкільноговіку.

 

Завдання:

-розширити знання педагогів стосовно народних приказок, прислів’їв, закличокта їх специфіки;

- удосконалити навички вихователів щодо планування навчально-виховного процесу по народознавству;

- показати прийоми і методи роботи з творами усної народної творчості;

- Передача досвіду шляхом прямого і коментованого показу дій, методів, прийомів і форм педагогічної діяльності;

 

Алгоритм проведення

 

- Добрий день, шановні колеги! Тема сьогоднішнього майстер - класу «Усна народна творчість як засіб розвитку мовлення дітей дошкільного віку».

Дошкільний вік є важливим періодом для розвитку мовлення дитини. На жаль, в сучасному світі, все частіше живе спілкування дітям замінює комп'ютер і телебачення, і ця тенденція стає дедалі більше. Внаслідок чого, неухильно збільшується кількість дітей з несформованою зв'язною мовою. Ось чому розвиток мови стає все більш актуальною проблемою в нашому суспільстві. Ніщо так не збагачує образну сторону мови дітей, як усна народна творчість - фольклор. Використання фольклору часто зводиться лише до заучування прислів'їв, приказок, загадок.

Тому сьогодні хотілося б не просто розповісти, а показати і дати можливість практично випробувати деякі методичні прийоми у роботі з дітьми з розвитку мовлення засобами усної народної творчості.

Для початку ми з вами розглянемо питання розвитку базових якостей дітей відповідно приказок та прислів’їв.(роздає прислів’я і приказки їх необхідно підібрати до базових якостей).

  • Хто спостерігає, той багато знає(виховання спостережливості)
  • Без роботи день роком стає (виховання працелюбності)
  • Дружба дружбою, а служба службою (виховання відповідальності)
  • Великий рости, щасливий будь, себе не хвали, другого не гудь

(виховання людяності)

  • Між людьми все так буває,що сильний слабого утискає(виховання справедливості)
  • Їй кажи – овес, а вона каже – гречка; нехай буде гречка, аби не суперечка

(виховання самовладання)

  • А я годна льонок брати та годна стелити, а я годна заспівати та й годна робити (виховання самостійності)
  • Пан або пропав(виховання розсудливості)
  • А я дівчинка Устинка, я маленька українка (виховання самолюбності)
  • Розказав Мирон рябої кобили сон(розвиток креативності)

А зараз я пропоную Вам переглянути відеопрезентацію « Усна народна творчість та мовленнєвий розвиток дітей». В цьому відео показана робота закладу зданного питання.

Перегляд відеоматеріалу. Фільм.

Інтелектуальна розминка «Зрозумій» (підібрати прислів’я до дії)

  • Яким прислів’ям оцінюють вашу працю, якщо ви швидко й добре відремонтуєте стілець, радіоприймач тощо? (Діло майстра величає)
  • Яке прислів’я ви згадаєте, якщо довго не могли відгадати загадку, а разом з товаришем зробили це швидко? (Одна голова добре, а дві краще.)
  • Що скаже вчитель тому, хто першим здав самостійну роботу, виконану неправильно? (Поспішиш – людей насмішиш.)
  • Якщо ти постійно усім цікавишся, втручаєшся з питаннями в розмову старших, що тобі можуть сказати? (Багато будеш знати – швидко постарієш.)
  • Якщо з тобою трапиться біда і до тебе на допомогу прийдуть друзі, яке прислів’я ти згадаєш? (Друзі пізнаються в біді.)
  • Яке прислів’я допоможе тобі відшукати дорогу в незнайомому місті? (Язик до Києва доведе.)

Інтегроване заняття «Фольклорне намисто»

  • «Народ скаже, як зав’яже» цим висловом можна назвати весь український фольклор. Ми детальніше з вами розглянемо жанри та опрацюємо деякі прийоми і методи роботи з цими жанрами.

До усної народної творчості входять такі фольклорні жанри:

1. Скоромовки

2. Загадки

3. Прислів'я та приказки

4 Українські народні казки

5. Народні ігри.

-Давайте розглянемо їх докладніше.

1. Скоромовки.

Як промовляти скоромовки з дітьми? Скоромовки придумані виключно для промовляння їх вголос. Спочатку ви демонструєте дітям це, а потім починаєте разом розучувати віршик. Але при цьому існує ряд правил, послідовність дій, які необхідно дотримуватися для того, щоб досягти позитивних результатів у розвитку дикції.

(Вихователь роздає картки зі скоромовками)

Отже, проробляти все покроково:

Спочатку скажіть скоромовку дуже повільно і чітко, розбиваючи на склади. Мета першого кроку - правильно вивчити скоромовку. Звертайте увагу на вимову всіх звуків: і голосних, і приголосних. Дуже важливо на цьому етапі не допустити неправильного вимови жодного з них. Зараз ви вчите і слова, і вимова. (вчать скоромовку)

Після того, як цей етап успішно пройдено і дитина вивчив текст і може вимовляти його правильно, вчіться робити все те ж, але в беззвучному режимі. Зараз працює тільки артикуляційний апарат - без голосу, лише губи, язик і зуби.(вимовляють беззвучно)

Третій крок - читання скоромовки пошепки. Дуже важливо, щоб саме пошепки, а, що не сичачи або тихо, дитина чітко і зрозуміло міг вимовити всю фразу. (вимовляють пошепки)

Тепер вимовляєте текст вголос, але повільно. Разом, всю фразу цілком, без помилок, але не поспішаючи.

Пограйте з інтонацією вимови: ствердно, запитально, оклично, сумно і радісно, задумливо, агресивно, наспівуючи, різними голосами.

І ось настав час влаштувати конкурс на найкращий результат: швидко і без помилок вимовляєте всю скоромовку цілком. (вимовляють вимовляють)

2. Загадки.

Я в своїй роботі дуже часто звертаюся до цього жанру не тільки під час занять, а й під час спостережень, екскурсій, бесід, розглядання картин, під час дидактичних ігор.

Наприклад, гра «Підбери відгадку». Я загадую загадку, а ви даєте відповідь, підбираючи правильну відповідь на малюнку. (по черзі 2 підгрупи відгадують).

З метою навчити дітей самостійно загадувати загадки я проводжу таку гру.

Гра «Відгадай за описом». На столі розташовані картинки із зображенням добре знайомих предметів. Дитина бере картинку, не показуючи і не називаючи її, описує характерні ознаки предмета. Решта дітей відгадують предмет по опису.

Наприклад: круглий, гладкий, гумовий, відскакує від землі (м'яч). Або: круглий, гладкий, солодкий, всередині червоний, зовні зелений (кавун)

3. Прислів'я та приказки.

Для відпрацювання звукової сторони мови дітей використовуються завдання з прислів'ями та приказками. Слухаючи і обговорюючи зміст прислів'їв і приказок, ми вдосконалюємо активну мова і розвиваємо мислення. Вони мають велике виховне вплив на дошкільнят завдяки своїй особливій формі, емоційності, образності, яскравості і доступності. Вони знайомлять дітей з морально-етичними нормами, формують навички культурного поведінки, вчать бути ввічливими, скромними, відповідальними.

1. Творче завдання «Скласти правила до приказки».

наприклад:

«У правді сила»

-говорить завжди правду;

-не розповідай таємницю свого друга без його згоди;

-не звертай свою провину на інших;

-Допомагає говорити правду своїм близьким;

-учі говорити правду молодших за віком.

«Не вчи неробства, а вчи рукоділля»

- Чи не байдикувати;

- вчи і вчись сам;

- Чи не байдикувати з іншими;

- допомагай своїм друзям;

- вчи молодших за віком.

«Закінчив діло - гуляй сміло»

- не залишай розпочату справу;

- закінчи справу, потім відпочивай;

- доводь розпочате до кінця;

- почав якусь справу - дороби;

- не лінись.

«Один за всіх і всі за одного»

- підтримай свого ближнього;

- завжди і у всіх випадках допомагайте один одному;

- стійте горою один за одного в біді.

«Праця годує, а лінь псує;

- не лінуйся працювати;

- працею ти заробиш на хліб і їжу;

- ледачий не доб'ється успіху в житті;

- працюй і доб'єшся цілей в житті;

- вчи молодших за віком працьовитості.

"На ображених воду возять"

- не ображайся без підстав;

- не сердься через дрібницю;

«Як моторна ні будь брехня, а від правди не втечеш»

- не обдурюй;

- як не бреши, а правда з'ясується;

- обманювати не можна;

- правда сильніше, а брехня слабкіше.

4. Казки.

Велику роль у розвитку зв'язного мовлення дошкільників грають казки, зокрема їх драматизації. Даний вид роботи дозволяє будь-якій дитині відчути свою успішність, прилучає його до багатств російської мови, формує зв'язне мовлення на кращих зразках літературної мови.

У своїй роботі я використовую такі завдання за казками:

1. Словесно-дидактична гра «Радіо»

Ігрова дію: Вихователь, звертаючись до дітей, каже: «Сьогодні, ми будемо грати в нову гру, називається« Радіо ».Чи знаєте ви, як називають людину, яка говорить по радіо? Правильно, його називають диктором. Сьогодні по радіо диктор буде розповідати дітям нашої групи. Він буде описувати кого-небудь з героїв казок, а ми з вами будемо вгадувати.

- Спочатку я буду диктором, слухайте! Увага! Увага! Вгадайте, з якої казки цей герой. Зубки у неї гострі, шубка тепленька, руденька, вона красива, лукава, підступна. Хто ж це?

2. Моделювання казок.

Для кращого розуміння дітьми прийому моделювання казки, ми спочатку розбираємо їх в різних видах діяльності - такі як: читання казки, бесіда, розгляд ілюстрацій, драматизація казки, ляльковий театр.

Потім переходимо безпосередньо до роботи з моделями.

Моделювання починається з заміщення одних об'єктів іншими (реальних - умовними). Заміщаються об'єктами будуть герої дитячих казок. Як заступників зручно використовувати паперові гуртки, квадрати, прямокутники і т. Д., Що розрізняються за кольором і величиною.

Наприклад: казка (показ дидактичного матеріалу) «Зайчикова хатинка».

Хатинка лисиці (крижана) - блакитний квадрат;

Хатинка зайця (луб'яна) - коричневий квадрат;

Лисиця - помаранчевий коло;

Заєць - білий круг;

Вовк - сірий коло;

Ведмідь - коричневий коло;

Півень - червоне коло.

Після того, як заступники обрані, діти розповідають казку біля дошки, відбираючи відповідні гуртки і розташовуючи їх на ігровому полі, тим самим, створюючи просторову модель рухового типу. Надалі діти успішно розповідають казку за допомогою моделей.

5. Народні ігри.

Крім усього цього ми з задоволенням відпочиваємо і граємо в народні ігри. Народні ігри лаконічні, виразні і доступні дитині. Вони викликають активну роботу думки, сприяють розширенню кругозору.

Зараз я вам пропоную пограти в народну гру

  • Скласти міні – проект «Народ скаже, як завяже»
  • «Етномозаїка» (робота в группах творча робота)

Розвиток мови дошкільників має важливе значення.Фольклорні жанри дозволяють найбільш повно розвивати зв'язну мова дітей, так як дітям цікаві обороти і вирази народної мови. А також фольклор дозволяє дітям відчувати себе розкутіше, сміливіше, безпосередніше, розвиває уяву, дає повну свободу для самовираження. Саме тому мною була обрана тема з самоосвіти «Вплив усної народної творчості на розвиток мовлення дітей дошкільного віку».

- Усім велике спасибі за увагу і участь в майстер-класі.

Категорія: Сторінка методиста | Додав: Тата (25.01.2018)
Переглядів: 193